measenilse.reismee.nl

the kingdom of tonga

Malo a Leilei

Een korte trip van 10-dagen, maar sorry voor het lange verhaal....................

Het was de 27ste van juni onze laatste werkdag voor onze vakantie. Het is erg fris in Raglan. 's Nachts vriest het aardig en dat is toch niet zo leuk als je in een zomerhuisje woont, waar je letterlijk door de spleten van de vloer het gras kan zien. Ja Raglan was erg stil, het werk rustig/saai, dus tijd voor actie: een warme strandvakantie op een eiland!!

Voordat we weg gingen toch nog even stappen met de collega's en de volgende dag richting Auckland. Daar een nachtje proberen te slapen, wat absoluut niet lukte vanwege alle mensen die op verschillende tijden aankwamen en vertrokken in dat hostel. Dus hup om 4.30 zelf richting vliegveld om in een gigantische rij te staan met allemaal oversized Tonganezen (weet ik veel, mensen uit Tonga) met enorm veel spullen, in te checken voor wat bleek de spannendste vlucht ooit.

Tonga is ongeveer 3,5 uur vliegen van Auckland en ligt tussen de eilandgroepen van Fiji en Nuie. We hadden een goede vlucht met de lokale Ryan Air tot dat we gingen landen. Een man achter ons, die voor deze luchtvaartmaatschappij werkt, zei opeens dat we naast de landingsbaan zaten......... Als een gek stegen we weer op, toch ff slikken......

Het was niet eens echt mistig maar alleen laaghangende bewolking tot op een zekere hoogte, maar ja ff een rondje en nog een keer proberen. Weer niet!! 'Ok mensen we gaan naar Fiji, dit is ongeveer 1,5 uur vliegen'. Daar een paar uur gewacht op het vliegveld en toen mochten we het weer proberen.... Nou het was een andere piloot en die had geen zin in een extra rondje!! Echt met een enorme knal zette hij het toestel aan de grond, je hoorde de mensen gillen!!

Hehe Tonga, de toon van deze trip was eigenlijk hierbij gezet. We kwamen in het donker aan en direct naar ons 'resort'. Daar was om precies te zijn 1 persoon buiten ons en die was nog eens door de eenzaamheid gek geworden geloof ik. Na wat te eten zijn we direct gaan slapen, maar weer werd er niet geslapen. Ilse had enorme koorts waarbij het ijlen om de hoek kwam kijken...... daar lig je dan in je hutje, luchtvochtigheid van 85%, een graadje of 30, niet wetend waar je bent op een enorm arm eilandje heel ver van de beschaving!

Volgende dag bezoek van de Ministry of Health, even checken of u geen swineflu heeft! We zijn die dag nog verhuisd naar een andere accommodatie in de hoofdstad, waar ze wel airco hadden en Ilse rustig kon uitzieken. Nuku'alofa is echt heel klein en niets bijzonders. Tijdens de taxi rit hebben we wel het eiland kunnen bekijken en daar vielen een paar dingen op:

de vrolijkste begraafplaatsen die we ooit gezien hebben

dat het een ontzettend arm land is en alles moet ingevoerd worden dus alleen maar ingeblikt vlees te verkrijgen is

er bijna meer kerken staan dan huizen

de gevangenis bestaat uit prikkel draad, waar de gevangenen gewoon aan het bbqen zijn

er veel varkens vrij rondlopen en ook piepkleintjes hetzelfde geldt voor kippen en honden

Tijdens onze enige activiteiten van de eerste 3 dagen, het eten bij een restaurantje, hebben we wel heel leuke Noren ontmoet die ons vertelde over Vava'u. Dit zijn de noordelijkste eilanden en de highlight van Tonga, tja als je er toch bent...... toch maar een ticket geboekt om daar te kijken. Misschien hebben we daar meer plezier....

De dag voordat we naar Vava'u vlogen, toch weer terug naar de surfstranden waar we begonnen met onze trip. We hoorden dat er swell stond, dus board en reefbooties(schoentjes die je beschermen tegen het scherpe rif) gepakt en hup naar de lokale bus. Nou dat was al een missie, had ff een opengescheurd ijzer paaltje gemist dus pats, boem op 3 plaatsen mijn vel van mijn schenen geschaaft..... F@#@#@#@#@#@ dit eiland dacht ik toen, ik wil weg hier!!!!!!

Maar ja toch maar verder gegaan en stiekem gewoon de taxi gepakt in plaats van de bus en een hele vette surfsessie gehad op een mooi reefbreakje. Eindelijk vakantie, ilse voelde zich iets beter en ik had wat gedaan buiten lunchen en dineren(ja we konden uiteraard niet koken in de luxe accommodatie). 's Avonds kreeg Ilse weer een nieuw onderdeel van haar ziek zijn erbij het onwijs MISSELIJK zijn en heel de nacht tegen het kotsen aanzitten. Ja je slaapt er dan toch niet makkelijker op met al die rare acties van haar. Met twijfel toch gebruik gemaakt van ons ticket naar Vava'u en in een piepklein toestel naar Vava'u gevlogen. Dit was eigenlijk wel heel leuk, want het was direct een scenic flight met al de atollen en eilandjes die te zien waren.

Daar aangekomen was het toch eigenlijk ook weer heel beperkt en niet zo mooi als we hadden verwacht. Ja we zijn verwend en de verwachtingen waren een beetje te hoog gespannen. Je moet echt het water op om de eilandjes te kunnen bewonderen, maar zelfs een betaalbaar tripje boeken lukte ons niet. Toen hup een fiets gehuurd en het eiland afgefietst, op een leuk strand bij een resort geluncht, gesnorkeld en in tijdens onze fiets trip lekker gezweet. Ilse voelde zich redelijk goed dus was een top dag. Voordat we het wisten zaten we 's avonds in een dingie (klein rubber bootje) op weg naar een grote 3-master die in de haven lag om daar een biertje te gaan drinken met een groep of 20. Zo onverwachts als we daar waren zo onverwachts was de volgende uitnodiging om mee te zeilen met wat andere mensen die ook aan boord waren.

2 dagen mee met 2 Litouwse(kapitein en vader Andreas, dochter Rasza) een Bask(vriend van dochter Egoi) en een Duitser(de gepensioneerde Fabrizio). Zij waren gezamenlijk de wereld aan het overvaren in een 32-foot zeilbootje. Was echt super tof!! Alle verhalen, (want ze waren al een jaar onderweg) de eilandjes, het snorkelen, het s nachts wakker zitten op het dek en nog alle vissen en het koraal te kunnen zien en de gastvrijheid echt te bizar voor woorden. 1 min puntje Ilse sliep weer heel slecht en kon nu weer alleen maar hoesten, tja en dan lig je met zijn 2en in een 1 persoon bed in de boot....de afleiding 's nachts van de volle maan en de zee met de vissen was onbeschrijfelijk. Toen we afscheid moesten nemen had ik er gewoon moeite mee dat wij niet verder met hen mee gingen. Deze dagen waren te intens, niet normaal ik wil met ze mee!!!! (www.ragaine2.com)

Terug naar het hoofdeiland en nog een dagje heerlijk gesurft en naar de vismarkt geweest. Ja in de taxi naar het vliegveld kwamen we er wel achter dat we, ondanks onze verwachtingen en ilse haar fitheid, een toptijd hadden en Tonga veel mooier is dan wij eerst konden zien.

Nog een heel belangrijk feitje wat we echt moeten vertellen is de vriendelijkheid van deze mensen. Ze helpen je bij alles, maar niet omdat je toerist bent gewoon omdat het in hun natuur zit. The island of the friendly people oftwel the kingdom of Tonga!! Ieo

annelies

jammer dat Ilse niet fit was, maar het was weer een avontuur.
leuk om te lezen> geniet in OZ

mir max en sanne

Wow...... het is weer een avontuur zeg...
heb stiekem ook even op de site van de mensen gekeken!! Ook wel wat voor jullie om dat nog eens te doen,( ga ik wel mee!! haha )wel leuk is dat jullie bij hun op de site ook op de foto staan,....
Mensjes genieten!! dikke kus van ons!

martijn / tinus

Hey maatjes,

Weer eens een super avontuur! Klinkt allemaal weer super en ben blij dat jullie je nog steeds meer dan goed vermaken aan de andere kant van de wereld. Geniet er lekker van en tot het volgende verhaal.
Later laters xx

Esther

Ziet er weer mooi uit! Hier hard werken. Guus en Roel maken muziekjes in de tuin. xx van ons

Klaas

Hee Nieuw Zeeland vriendjes,

Wat een prachtig verhaal he! Zo, lijkt wel een beetje op ons Indo verhaal maar dan een slagje heftiger. Merk je wel dat je leeft he. Stiekem wel lekker. Vooral dat verhaal over die zeilboot. Fantastisch zeg. Pfff, kan het me zo goed voorstellen... Ik zeg, als jullie terug zijn in Raglan, gaan we met zijn vieren een boot huren. Merel heeft alle diplomas en kan ons alles leren :-)!

Heel veel plezier in Aussie. Geniet van de warmte, want hier is het koud :-).

Geniet ze!

Klaas en Merel

Ilse

Hey Maurice en Ilse,

Wat een belevenissen weer!!! Super gaaf op zo'n zeilbootje de mooie plekjes verkennen.
Als het een beetje meezit zit ik ook over een paar daagjes op een zeilbootje op de Nijl!!!

Nog heel veel plezier!!!

Liefs, Ilse

Elfriede Wandel

Wat geweldig zo n reis!Lekker genieten en net wat jullie schrijven,je leeft maar een keer hoor!
Hoop alleen dat Ilse weer goed is opgeknapt want dat is wel prettiger he!
Veel groetjes uit Zeeland voor N Zeeland