measenilse.reismee.nl

Holiday in Taranaki

Eigenlijk zouden we deze afgelopen week naar het Zuider eilandvliegen voor 1 week, maar omdat t slecht weer zou worden daar hebben we ons plannetje veranderd. Na vorig weekend kei hard te hebben gewerkt, maus heeft 33 uur in 3 dagen gemaakt, zijn we maandag op pad gegaan naar Taranaki. Dit is een provincie net onder Waikato (waar Raglan in ligt). Omdat de golven klein waren in Raglan en we misschien de meeste kans op goede golven hadden rondom New Plymouth, was dat plan B. We hebben ook nog aan Gisborne gedacht wat aan de oostkust ligt, daar staan meestal veel grotere golven, alleen dat is wel een rit van 8 uur en we hadden besloten om minder dagen vrij te nemen. Dus dat werd te kort allemaal. Maar goed, Taranaki it was!

De hightlight van Taranaki is de Mount Taranaki of ook wel genoemd Mount Egmond. Die is zo'n 1500 meter hoog en heeft wel wat eeuwige sneeuw. In de winter een skigebiedje. Het is vreemd om te zien dat alles soort van plat is en op eens 1 berg/vulkaan uit t niets opdoemt. Je kan hem eigenlijk vanuit alle hoeken langs de kust zien. Behalve wij, want er zaten, op wel geteld 3 momenten na, altijd wolken om heen! Die 3 momenten hebben we dan ook vaak op de foto gezet. Nu hadden we al besloten om deze berg niet te gaan beklimmen, want arme jordi en brigite hadden dit wel gedaan en dat hebben ze geweten ook. 11 uur lang brullen, vallen en veel spierpijn! Het is meer iets voor de echte bergbeklimmers en niet voor beginnende wandelaars. Maar wel heel veel respect voor hen!!! Het is mega stijl en er zijn natuurlijk geen wegen, elke meter die je omhoog gaat, glij je een halve terug. Alles is kiezel gesteente. Dus no way jose dat wij dat gingen doen!

Dus nummer 2 attractie van Taranaki is the 'surfhighway'! Een hele lange weg die langs de kust gaat en elke afslag brengt je naar een goede surfspot. Alleen meneer Neptunes was ons niet gunstig genoeg gesteld, want de golven waren maar klein. Dus we hebben de eerste dag een relaxte camping gezocht en niet veel meer gedaan. De volgende ochtend zijn we naar Back Beach gereden, een strand van New Plymouth die meer swell op pikt dan andere en hebben we op kleinere maar wel hele cleane golfjes toch lekker gesurft. Helaas had ik net 2 avonden ervoor alles over sharks en sharkattacts gelezen op de site van NZ government en dat bleef toch in mijn hoofd zitten!! Tot maurice zijn ergernis natuurlijk! Maar gewoon niet te hard spetteren en beentjes af en toe op mijn boardje was het super. Het is een marine reserve dus uitzicht op sugar loaf islands was mega mooi. Erna toch nog even gaan kijken bij Stent Road, de beste surfplek daar, maar die werkte niet goed genoeg. Bizarre spot met alleen maar rotsen, boulders en aangespoeld hout. Dus terug naar New Plymouth en eindelijk shoppen!!!Wieehoo! Heb 2 korte broeken gekocht, alles on sale en maurice heeft zijn big-wave aanwinst binnen! Een nieuwere 2ehands plank van een lokale shaper waarop hij nog hogere golven hoopt te gaan rijden. Eerst Neptunes nog maar eens lief aankijken! Verders lekker om weer eens in een stadje te zijn. Savonds nog een maal gaan surfen en ik ben op zoek gegaan naar de blauwe pinguin... helaas toch heel verlegen!

De dag erna zijn we wederom gaan surfen in back beach en erna naar Opunaki gereden, alles super mooi en maus heeft zijn best weer gedaan om avondeten te vangen voor ons. Niet gelukt, maar wel op zijn naki in opunaki gaan zwemmen. Terugweg nog wijn gaan drinken bij een lokale wijnboer. Jammie en dito uitzicht.

Donderdag zijn we maar weer op huis aan gegaan en wilde naar de white cliffs, maar helaas niet gelukt, wel de o zo bekende three sisters gezien. Staat niet eens in de lonely planet, maar een klein bordje langs de weg maakte ons nieuwsgierig. Na een wandeling alleen mogelijk met laagwater waren het er nog maar twee. Eentje is omgevallen tijdens een storm. Wel weer heel mooi! zie fotos.Ook zijn we gestopt bij een kiwiplantagetje en wilde ik perse naar een native birdpark om de echte kiwi te zien. Want in de natuur eentje zien heb ik al op mijn buik geschreven. Van maurice mocht ik dit niet schrijven, want het was meer een soort van kinderspeeltuin met veel eenden. Alleen hij als vogelaar pur sang vond het stiekem best wel leuk zag ik! Haha! En die kiwi's zijn best wel groot! Ze zijn zowat blind en dat zie je ook wel. Beetje verstrooid beestje om te zien. Maar goed die is nu wel van mijn lijst things to see and do! Kan ik ook weer lekker slapen! Al met al hebben we gewoon vakantie gevierd en dat was zeer relaxed! Ons camperertje slaapt lekker en koken lukt ook nog met ondanksal die meeuwen die ook mee in de pan willen!

En vanaf vandaag weer werken en voorlopig minder trips maken. Even wat sparen en gewoon hier surfen. Het is al veel rustiger in ons dorpje dus de uren die we kunnen maken in t restaurant moeten we echt benutten. Maar dat is geen straf, Raglan is SWEET AS!!!!!

Thanks voor alle lieve reacties! Is echt heel leuk om te lezen en hopefully blijven onze verhalen jullie nog eventjes boeien!

Aroha nui van mij en maurice

Bonny en Wouter

Jullie maken ons bijna elke week jaloers... zitten wij lekker te ontbijten, komt er weer een mooi verhaal met gruwelijk mooie foto's... Het ziet er zo heerlijk uit bij jullie, blijf vooral doorgaan met iedereen op de hoogte houden (dat gaat nu een stuk frequenter dan de vorige keren toch?), wij vinden het top! Geniet, geniet, geniet!

Marieke

Hola! Net even jullie pics bekeken en ziet er goed uit! Volgens mij hebben jullie het aardig naar jullie zin daar! Wiehoe!

Liefs, Marieke

Fran

Heej Ilse,
Ik kreeg net van Ilse te horen dat jullie in NZ zijn. Een keer raden waar wij 1,5 week waren?`Ten noorden van AUckland! kleine wereld. Hadden we dat geweten. We hebben een rondreis gemaakt in Australie en zijn een paar dagen naar NZ gehopt. Zeer stoer.
Hoe gaat t met jullie? zo te lezen prima.
Iig heel veel plezier daaro! Wij gaan zekers nog een keer terug om voor langere tijd NZ te ontdekken.
Groetjes!
Fran (je weet wel die Vollido Limbo ;-)

Dibbes & Dibbes

Hoi schatten, wij genieten van jullie heerlijke verhalen, de foto's zijn echt om bij weg te dromen.
En jullie hebben het zo te zien heel heel erg naar jullie zin. Hier gaat het allemaal zijn gangetje. Dave vond het wel jammer dat alleen jij(maurice) in je naakie aan het zwemmen was hihihihi. heel veel dikke knuffels vanuit Z'drecht. Genietse verder en we wachten weer met smart op nieuwe foto's en verhalen.