measenilse.reismee.nl

de Padmosjes on tour!!!

Kei te pehea koutou?? ('hoe gaat het met jullie?')

Hier in ieder geval nog steeds te pei ('erg goed!')! Na 6 weken niets van ons te hebben gehoord heb ik nu weer genoeg te vertellen! Zoals de meeste wel wisten zijn mijn ouders vorige maand op de 25e van mei aangekomen in NZ. Helemaal geweldig om ze na een half jaar weer te zien! Dit is altijd al het land geweest waar ze zo graag naar toe zouden gaan, maar vanwege de afstand nooit gedaan hebben. Super cool dat wij voor hen dat laatste zetje kunnen zijn om ze zover hierheen te krijgen!

Nu is het voor hen wel een rare gewaarwording om op zomervakantie te gaan en dan hier aankomen in de winter! De bomen zijn niet dood mama, maar hebben gewoon geen bladeren meer! Herfst heet dat. Haha! En ook de verbaasdheid over hoe de huizen hier zijn gemaakt is erg grappig. Bijna nergens vind je centrale verwarming. Niet in de huizen, restaurants, musea etc. en dan wordt het toch soms wel erg koud hier! Dus dat is toch minder grappig voor ons. Wij hebben gelukkig een openhaardje in huis dat de woonkamer verwarmt en we hebben een kacheltje geregeld voor in hun slaapkamertje. Anders zouden ze vastvriezen ‘s nachts. Maar ook nu door de kou zit ik te typen op mijn labtopje voor de oven! Ovendeurtje open en kookplaatje aan!! Relaxed! Je wordt vindingrijk op zoek naar warmte!

Nu klinkt het vast alsof we op de zuidpool belandt zijn, maar nee, de winters zijn hier echt sweet as! Als je je bedenkt dat het nu in NL 21 december zou zijn hebben we echt niets te klagen. We verbranden nog door de zon, kunnen in t-shirtje buiten zitten en surfen alleen in een 4.3! (dikte van een wetsuit in mm, ter vergelijking in NL in de winter draag je ws een 5 of 6 mm pak, met schoentjes, handschoenen en hoofdkeppie!)

Goed, nadat mijn ouders 4 daagjes in Rags zijn gebleven om te acclimatiseren, zijn ze vertrokken met hun ‘el cheapo' zonder slippende V-snaar richting het Zuider Eiland. Omdat we nu toch al erg veel gezien en gedaan hebben op het Noorder Eiland en nog niets hebben gezien van het Zuiden hebben wij een retourtje Christchurch geboekt om 5 dagen met hen mee te kunnen reizen! 2 vliegen in één klap! Mijn ouders hebben nog een erg leuke middag en avond gehad in Wellington waar Klaas en Merel hen heeft rondgeleid. Ze vonden de stad geweldig en ook het stel dat de rondleiding gaf! ;)

Nadat wij op maandagmorgen vroeg waren aangekomen zijn we direct gaan rijden naar de Banks Peninsula. Een bult die net onder Christchurch ligt. Hier zijn veel Fransen gesetteld net nadat Engeland hen voor waren. Veel Franse invloeden te zien. In het plaatsje Akaroa hebben we geslapen in een schattig hosteltje met minder schattige hosts. Een ouder stel uit Zimbabwe. Ze zijn 3 jaar geleden als boeren uit hun land verjaagd en zijn sinds dien zoekende naar een werk en veilig onderkomen. Maar ook hier zaten ze duidelijk niet op hen plek! Heb erg veel medelijden met ze, maar was blij dat we de volgende nacht verder gingen. Plaatsje is prachtig!! Toen via vele andere baaitjes richting het noorden gereden. Het Zuider Eiland is echt waanzinnig mooi. Heel koud, maar de contrasten met sneeuw, zon en zee maakt het werkelijk waar heel bijzonder.

Onderweg nog een stop gemaakt om met een kabelbaan op een top te komen waarbij je over heel Christchurch en de Banks Peninsula kan kijken. Jammer alleen dat je er dus ook binnen 15 minuten met de auto kan komen. Had wat dollars uitgespaard. Ze weten het altijd weer erg goed te verkopen hier in NZ. Maken overal een attractie van!

Toen aangekomen in Kaikoura! Nog zo'n bijzondere plek. Hier kan je goed whale-watchen, surfen en kreeft eten. Geen van allen gedaan trouwens! Mega mooi, heel veel zeehonden! Eindelijk wildlife! Ze liggen een beetje in de zon en stinken enorm. Je wandelt er gewoon tussendoor! Cool! Bijna mijn billen eraf gebeten, omdat ik ging plassen en die hele grote zeehond had aangezien als rots. Schrok me echt kapot toen die rots dus begonnen te grommen! Schoot gillend omhoog met mijn broek op mijn enkels!! Jammer dat heel de parkeerplaats mijn billen hebben gezien!

Dag erop naar Hamner Springs geweest, nog een top-attractie gedaan! De hot water pools. Wat voelde we ons afgezet! Haha! Sta je buiten in een hokje met -10 je om te kleden en op blote voeten over de met zout bestrooide stenen (vanwege ijs!!) loop je naar de zwembaden. KOUD!! De pools waren dan wel lekker warm, maar het gezicht van maurice vergeten we nooit meer! En hij wilde in eerste instantie al helemaal niet mee! Sorry!

Laatste dagje in Christchurch gespendeerd en eindelijk schoenen gekocht voor ons beiden. Beetje beschaving van een stad is wel lekker af en toe! Maurice raakte totaal van slag bij het zien van al die winkels vol met de nieuwste en mooiste snowboard gadgets! Nog niet te spreken over de hoeveelheid sneeuw die er aan het vallen is! Haha! Helaas pinda kaas.

Mijn ouders zijn langzaam weer omhoog gereden en na 3 dagen Rags, zijn we nog naar de Coromandel gereden. Hot Water Beach, Cathedral Cove en Whitianga bezocht. Heel heel mooi. Toch wel stiekem mijn favoriete plekje (na Raglan dan). Veel gewandeld, een glass-bottom-boot gedaan en warme voeten gekregen op Hot Water Beach bij de hotsprings. Erg gezellig en lekker weer. Maus heeft nog gesurft op zijn jawel nieuwe surfplank! Door een grote bijdrage van mijn ouders heeft hij weer een spik splinter nieuw boardje. Heel mooi en surft volgens zeggen erg goed.

De laatste dagen Raglan heb ik me nog verder laten verwennen, door een beauty dagje met mijn moeder en zijn we lekker uiteten geweest. Maus is nog gaan kajakken met mijn vader en hebben we zaterdag nog gegolfd. Mijn vader had de swing te pakken, maar mijn moeder heeft werkelijk alles staan omspitten! Haha!

Het was een super leuke tijd en vond het echt geweldig om te zien hoe erg ze genoten van het land. Aan alles komt een einde en heb echt een hekel gekregen aan afscheid nemen! Kon je dat deel maar altijd overslaan! We worden steeds vaker geconfronteerd met het feit dat het leven erg vergankelijk is en de keuze om zo ver weg te zijn van familie, vrienden en mensen die je dierbaar zijn maakt het ons soms niet makkelijk. Toch genieten we van het nu, je leeft maar 1 keer!!!!!!

Ik heb vast veel vergeten te vertellen, maar zo hou ik wat over voor mijn ouders om thuis te vertellen! En denk dat ik zo al een behoorlijk eind getypt heb. Nog maar 7 dagen en dan begint het grote avontuur weer!! Op naar Tonga en Australië!! Wieehooo!!

Haere ra!

Reacties

Reacties

Ilse

Lieve Ilse,
Weer een super verhaal om te lezen!!! Heb weer gelachen om je bizarre verhaal met die zeehond en een klein traantje gelaten bij het stukje over afscheid nemen...

Geniet er vooral van!!! En hoop je weer eens te spreken...

Liefs, Ilse

Kirsten

Hey
Wat super en geweldig allemaal. Vind het echt ongelovelijk wat jullie allemaal het doen zijn. Leuk dat je paps en mams langs zijn geweest.
Ik geniet op afstand van jullie verhalen en krijg er zelf ook veel inspiratie van :)
Enjoy Tonga en Australie en tot de next reunion :)
x Balki

Nanco en Eline

Hee Maurice en Ilse, lache weer hoor! Jullie zijn op veel mooie plekken geweest in die paar dagen dan!

Die hotsprings bij Hammer springs zijn wij ook geweest, Eline had me zover gekregen. Moet zeggen dat ik het best wel relaxed vond, afgezien van de geur dan. Had het smoelwerk van Maurice graag willen zien, haha.

Geniet van de trip!

Nanco en Eline

Bonny en Wout

Hi lieverds, schrijf niet altijd n stukje, maar geniet wel elke keer van jullie verhalen, zo leuk om te lezen dat jullie genieten! T zit er dus bijna op in NZ, lijkt me raar om daar weer te moeten vertrekken, je hebt nu toch echt wel een 'thuis' opgebouwd... Maar nieuwe avonturen zijn ook altijd leuk en spannend! Ga zo even opzoeken waar Tonga ligt (is dat stom, heb echt geen idee), Australie sowieso gaaf! Hebben jullie wel een klein ideetje wanneer jullie weer deze kant op komen? Geniet ervan! X uit nu echt wel 's zomers Nederland

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!