measenilse.reismee.nl

In het land daaronder! Ow ja!

In het land daar onder!! Ow ja

Hier zijn we weer!!! Het is even geleden maar onze trip naar Australië is ook al weer verleden tijd. De 6 weken zijn voorbij gevlogen en nu zitten we alweer in de bus op weg naar Raglan. Uiteraard zien we direct weer regenwolken bij aankomst in NZ, nadat we echt 6 weken zonder spatje(!!) hebben kunnen genieten van alle stranden.

Natuurlijk begon het met het ophalen van de campervan en dat verhaal is al bekend bij jullie. Na een leuke avond uit met Brandon&Katie in Manly (wijk van Sydney), besloten we direct verder door te rijden naar het warme noorden. Nu vergis je je dus wel in de afstanden in Australie. Het geplande doel ligt dus wel 1200 km verderop. En dan heb je 1/3 van de oostkust gereden. En als co-piloot had ik niet altijd door dat ff doorrijden naar het volgende plaatsje wel 2 uur kost! Via een aantal korte stops en lekker te kamperen tussen alle gepensioneerde overwinteraars uit het zuiden van Australie, hebben we een hele week in Byron Bay gestaan op een camping vlakbij het strand en het centrum. Super relaxed om niet te hoeven rijden, het stadje te bekijken en helaas niet zo veel surfen. De zee was namelijk al die tijd naar het noorden steeds platter en platter aan het worden. Dus genoodzaakt waren we om een long-board te huren en daarmee plezier te hebben. Het dorp zelf is, na 8 en 9 jaar geleden er ook te zijn geweest, bijna niet meer te herkennen. Het is er nog steeds heel relaxed, heel mooi en het stikt van de wildlife! Yeah! Surfen met dolfijnen om je heen, de mooiste vogels in de bomen of op de grond, kangaroos, walvissen die voorbij trekken, gekke beestjes overal. Uiteraard het aspect haaien in Australie heeft mij (ilse) weer erg bezig gehouden. Het water is zo helder (en lekker warm) dat je alles ziet om je heen. Ook mooi tegelijk. Net nadat we Byron Bay hebben verlaten was er een jongetje gebeten door een haai precies waar wij ook surfden. Hij had alleen wat blauwe plekken, maar toch....

Omdat er iets gaande was in Byron en het drukker werd en de golven uitbleven zijn we toch maar doorgereden omhoog. Altijd maar op zoek naar golven! Uiteindelijk een strandje gevonden genaamd d'bah waar we op kniehoog redelijk uit de voeten konden. Er was niets beters! En omdat we daar best een beetje van baalden en ook ons budget zo krap was besloten we toch 1 uitstapje te gaan doen en dat werd een walvissen tocht. De beste plek hiervoor is voor de kust van Fraser Island en daar gingen we weer richting het noorden. Tussen stop bij Noosa. Heel mooi dorpje met een schitterend national park, maar geen golven. Plat als een pannekoek. Dus niet te lang gebleven en voor we bij Hervey Bay zouden stoppen, hebben we in Tin Can Bay wilde dolfijnen gevoerd! Was absoluut het stoppen waard.1 dolfijn is gered bij een haaienaanval een paar jaar geleden en komt zo steeds terug naar dat haventje en heeft 2 andere dolfijnen meegenomen. Elke ochtend om 8 uur worden ze gevoerd door lokale mensen die ze 10% van hun dagelijkse voeding aan vis geven. En het was bij ons niet zo druk dus konden we 3x het water in om ze te voeren. Geweldig!

Next day, walvissen spotten. Het is het seizoen voor de humpback whale en ze waren duidelijk aanwezig! Zulke grote vissen niet normaal. Zo jammer dat het niet gelukt is in Tonga om met ze te snorkelen. Als enige walvissensoort springen deze ook geheel uit het water. Cool! Maurice was helemaal in zijn element(Guus kent dat fenomeen nog wel).

Na lang dubben wat we wilden doen, of omhoog richting Cairns om eventueel te duiken, of terug naar beneden om te gokken op golven. Ons budget besloot terug te gaan. We zijn in die weken aardig creatief geworden met betrekking tot kamperen in het wild. De tijden vragen wanneer de rangers controleren bij nationale parken, voor campings slapen zogenaamd net te laat aankomen en niet meer op de camping konden, codes van campings krijgen om erop te rijden en vroeg weer weg, in straten, voor huizen etc etc. we wisten precies waar de toiletten het schoonst waren en waar er gratis internet was, douchen deden we na het surfen onder een koude douche en koken op de gratis bbq's die overal staan. Maar echt relaxed is het niet, altijd op je hoeden, schuine plekjes zodat je wakker wordt met tintelde lippen omdat je hoofd te lang naar beneden lag, heel vroeg opstaan om niet op te vallen en de avonden zijn heel lang. Het is al om half 6 donker en je moet jezelf wel vermaken tot laat om ergens ongemerkt te kunnen staan. Dus we hebben vaak op campings geslapen om gewoon ongestoord te staan en te slapen. Prima combinatie.

Uiteindelijk hebben we zeker 2 weken lang rond de Gold Coast gehangen en elke dag gesurft voornamelijk op D'bah. Nu ben je daar dus nooit alleen. Er liggen er minstens 100 en ze zijn allemaal heel erg goed. Moeilijk tussen te komen, maar we hebben toch de tijd en het water is heerlijk. We kregen de smaak steeds meer te pakken en zijn toch wel een beetje verliefd geworden op die plekjes daar. De winters zijn er zo lekker. Of te wel korte broek en t-shirt en zelfs op het strand liggen!! Wieeehoooo!! Precies wat we wilden!!

Toch komt dan de tijd dat je weer langzaam aan naar Sydney moet verplaatsen. En dus ook weer langs de kust terug, op zoek naar golven. Wat deze keer heel goed ging. Want de golven waren overal en groot! Eindelijk. Alle wereldbekende surfplekjes bekeken waarbij enkel een klein aantal het goed deden. Maurice heeft gelukkig nog een hele mooie surfdag gehad op zo'n wereld klasse golf, Angourie point. En dan begrijp je wel dat veel surfers van over de hele wereld hierheen komen. Tof!

Op onze terugweg hebben we veel plekjes aangedaan die op de heenweg over hebben geslagen omdat het nog wat te koud was. En waarschijnlijk zijn deze plekjes wel de aller mooiste van wat wij gezien hebben. Vooral hele mooie herinneringen aan Emerald Beach. Hier liepen de kangaroos langs je camper en de meest gekke vogels en diertjes kon je van dichtbij bekijken. Allemaal wild, dus nee heb helaas geen kangaroo kunnen knijpen! Maar bijzonder blijven ze wel. Heel veel interessante mensen ontmoet, waaronder 2 Amerikaanse biologen die over elk vogeltje wel wat te vertellen hadden. Animal Planet Live!! En omdat Maurice best wel een fanatieke vogelaar is, betrap ik mij zelf ook steeds op vogelspotten! Vlakbij Sydney hebben we de Lorikeet nog kunnen voeren die kwam kijken bij ons ontbijt! Schattig, tot je vinger wordt aangevallen! Volgens Maurice waarschuwde die Lorikeet me al, wat ik als amateur vogelaar natuurlijk niet door had. Auw!

Laatste dagen van tour-de-surf-de-oz hebben we zonder aan ons plank te hebben gedacht doorgebracht in Sydney. Wat een geweldige stad is dat! Nog steeds zo als we ons herinnerden en nog steeds zo mooi. Goed de toerist uitgehangen voor 1 dag en heeeeeel veel gelopen terwijl we een OV-kaart hadden. S'avonds hebben we ongestoord in de straten van Curl Curl geslapen en omdat onze biologische klok afgaat om 6 uur, zaten we dus al om half 7 op het strand. Nu hebben ze dus in de grote steden waar stranden zijn, zwembaden aangelegd. Hier spoelt het zoute water in, dus zwem je eigenlijk in de zee, maar zonder gevaar van golven, haaien, rips etc etc. En tot ons verbazing wordt er dus heel de winter door gewoon in gezwommen. Dus wij ook!! KOUD!!!! Dus niet echt zwemmen, eerder erin en er snel weer uit! Maar heerlijk om echt wakker te worden. Het is voornamelijk een ontmoetingsplaats voor gepensioneerden mannen en zo zaten wij dus na de duik lekker te socializen met de locals op de bankjes in de zon! Maus heeft het de volgende dag nog een keer gedaan.

En jawel! Eindelijk heb ik pinguins gezien!! Zovaak gezocht in NZ en op het strand in Manly zaten ze gewoon. Heel druk te krijsen, maar zo leuk! Kon ik echt gelukkig van worden!

En dan is het weer voorbij. 8 weken weg uit Raglan en heel veel gezien en meegemaakt. Het land is prachtig en heel droog. Hele leuke mensen ontmoet, dieren gezien en heel veel gelachen! Ben blij dat Maurice en ik samen Australië hebben meegemaakt, waar het ondertussen 9 jaar geleden bij ons ook mee is begonnen!

En nu in Raglan is het echt lente! De kou is weg, het land is groen en de golven rollen weer netjes in lijntjes binnen! Geen geld meer op de bank dus tijd om te gaan werken. Home sweet Raglan!

Ps. Dank jullie wel voor al jullie leuke reacties en commentaren op onze weblog en Marja bedankt voor de extra foto ruimte! Hebben we hard nodig!!

Ps 2. We hebben een extra foto-oplage gemaakt met alleen maar vogels uit Australie. Die wij hebben gezien dan. Jullie mogen raden welke vogels het zijn! speciaal voor opa en oma de Wit en andere vogelaars!

Ma(rianne)

Gave foto's weer! Fijn dat jullie genoten hebben! Geniet weer lekker van Raglan en we'll keep in touch! xxx Liefs van ons, Pa en Ma

peter verstraten

hey Ilse en Maurice

zijn jullie ook wilde parkieten tegengekomen ?

trouwens heel leuk jullie reis zo te volgen

have fun

uncle pierre

vee

jullie hebben je weer goed vermaakt zie ik.. goed om te zien! krijg gelijk de kriebels als ik die foto's zie! enjoy rags again en succes met werken;)
xx

annelies

het ziet er allemaal weer geweldig uit. Bofkonten. Genieten hoor. Met zo'n land en mooi weer. Dan maar een beetje minder geld toch. Dit zijn herinneringen geweldig!! Jullie zien er goed en relaxt uit.
begin jullie al weer te missen.

Ilse

Weer GEWELDIG om te lezen en die foto's spreken voor zich. Gaaf die dolfijnen voeren en het walvis spotten!!!
Nu weer aan het werk! Ik ook nog maar 1 weekje en dan mag ik ook weer aan de bak...

Veel plezier en werkse!
Liefs, Ilse

guus

Pfzsshh.... mmmpfsshhhjjjj!! Pafgachssssz .... maurice die.t geluid.van een walvis staart op t water na doet. Viel spass, geweldige verhalen

DAKOTA RICO

HELLOOOOOO ILSE!!!

Welcome home!

Good to see you guys the other day!!!! :)

p.s I've got a blog too: DAKOTARICO.com xxxx

Esther

Zo mooi om te lezen en de prachtige foto's te zien. Ik word er bijna emotioneel van. Zo geweldig dat jullie dit samen doen voor zo'n lange tijd en zo basic. Echt super! Hier alles goed. Op dit moment ben ik ziek, waarschijnlijk door 3 geweldige dagen die ik op Lowlands heb doorgebracht!!! Daarvoor samen naar Zweden geweest, mooie tijd gehad. Nu sparen voor NZ. Denken nu toch weer aan februari, dus blijf ajb!!!!
Dikke kus van mij en natuurlijk ook van Roel

Tomas

hhhhhmmmmmmmmmm ooozzzzzzzzzzzz.......
Wat een topland. Ziet er uit alsof jullie maximaal genoten hebben ondanks het beperkte budget!
veel plezier weer in NZ.
Onze NZ plannen lijken uitgesteld te moeten worden. Ik verdien al 4 maanden niks en B's baan is nog niks over bekend,,,,,
Binnenkort weer es skypen!!!!!!!!!?????????????

Frouwke

Hoi luitjes, allereerst bedankt voor jullie kaart met mooi foto's! Het gips is er gelukkig af, maar moet nog wel even voorzichtig zijn. Is nog niet helemaal genezen. Gelukkig heb ik de tijd tot december, want dan wil ik ook wel eens met eigen ogen zien hoe mooi het aan de andere kant vd wereld is. Heb ik even geluk dat ik Lenny en Ivette kan gaan opzoeken.... Jullie reisverslagen maken in elk geval iedereen enthousiast. Volgens mij zou oma ook het liefst zo in het vliegtuig stappen :) Geweldig om te zien hoe zij geniet van jullie verhalen en natuurlijk ook de foto's erbij. Geniet maar weer volop van jullie 'eigen stek' in.
Groetjes, Frouwke

Marcel & Debora

Hi Guys,

Wel balen van de golven, wij hebben het zelfde moeten verduren. We zitten nu weer in Byron Bay en na een klein weekje gaan we vandaag weer verder na beneden. De surf was wel ietsies beter nu. Minder wind en één echte goede dag gehad. 1.5m ritjes van strand naar strand op Clarks. De rest was max 1m. Maar goed, veel plezier weer in NZ. Misschien komen we in Nov even langs.

Gr,

Marcel en Debora.

Nanco

Hee Ilse en Maurice,

Dat van dat slapen op de meest vreemde en onrustige plekken herken ik wel ja. Vooral Eline was daar erg fan van. Met name het moment dat je ineens zo'n flashlight van een ranger in je smoel hebt om 4.30u 's morgens. Heerlijk. Toch zijn dat achteraf misschien nog wel de mooiste herinneringen...

Wat me ook lekker lijkt is dat de lente nu voor de deur staat in NZ! Dik genieten dus.

Intussen gaan wij hier vol de herfst in ;) Maar het waait wel!

Gr

Nanco