measenilse.reismee.nl

Raglan home sweet home or not?

Kia ora! Het is weer even geleden dat we van ons hebben laten horen. Dus tijd voor een update wat er zoal gebeurd en niet gebeurd hier aan de andere kant.

Wat er vooral niet gebeurd. We hebben heel veel dagen gewerkt. Vaak genoeg 6 dagen in de week en extra shifts overgenomen waar het maar kon. Veel collega's wilden ook op vakantie of een dagje vrij zijn, dus konden we vaak de hele dag aan de slag. Heel hard nodig financieel gezien. En hoe meer je werkt des te minder geld je ook opmaakt. Ideale combi.

De reden voor ons zuinige bestaan is om zoveel mogelijk geld te sparen en daarmee langer in Nieuw Zeeland te kunnen blijven. Alle dagen stonden in het teken van het verlengen van ons werkvisum voor nog eens 6 maanden. Omdat Maurice hogere hotelschool heeft gedaan was het 'more likely' dat hij een verlenging zou verkrijgen omdat dit meer aansluit bij het beroep chef en ik kan omdat we getrouwd zijn dan ook dezelfde periode blijven. We wisten dat Nieuw Zeeland en Australië erg zuinig op hun landen zijn en er heel wat moet gebeuren om te mogen blijven. Maar alles wees er wel op dat we het goed voor elkaar hadden, een job-offer van een Nieuw Zeelands bedrijf die ook nog eens op de long-term shortage skill list staat (een lijst met hoognodige beroepen in Nieuw Zeeland). Dus nadat Maurice zijn bloedtest, gezondheidstest en een x-ray van zijn longen waren goed gekeurd dachten we dat alles wel goed zal komen.

Jammer de bammer, een dag na de aanvraag kregen we direct een brief waarin stond dat een Kiwi ook het werk kan doen en dat ons restaurant eerst zijn best moet doen om een Kiwi te vinden. Grrrr... het restaurant kreeg lichte paniek en ging gelijk aan de slag voor ons. Een nieuwe protestbrief en meerdere advertenties om kiwi's te vinden. Op deze manier te kunnen bewijzen dat er geen andere Kiwi's geschikt zijn om de baan aan te nemen. Er is een groot tekort aan geschoold keukenpersoneel en zeker in Raglan is het heel moeilijk om mensen te vinden. Genoeg buitenlanders die willen werken. Maar Raglan is all about Lifestyle. Niet om geld te verdienen en goede chefs blijven dus weg en zoeken werk in de steden. Wat veel beter betaalt. Na deze brief en protest kregen we wederom de dag erna een nee. Ze waren niet overtuigd (let wel, het is maar 1 ambtenaar die hier naar kijkt) en we moeten dus weg zodra ons visum verloopt. Al die tijd alleen maar spanningen.... Hoop afgewisseld met teleurstelling en maar ook blijdschap om thuis iedereen weer te zien.

Maar Orca laat het er niet bij zitten en heeft 140 dollar voor ons betaald om de zaak weer te heropenen!! Dus nu wordt er door een manager naar gekeken en wederom naar een andere ambtenaar gestuurd om zich erover te buigen. Wat wel een verschil kan maken! Dus weer een beetje hoop. Wil me er niet te veel op verheugen en ben toch bezig om anders gewoon lekker naar huis te gaan... maar toch.. die zomer die er aankomt zouden we toch echt graag willen meemaken. En het is nu zeker een week geleden dat ze de aanvraag hebben ontvangen en er wordt dus nu wel naar gekeken! Kan in ons voordeel werken.... Duimen en nagelbijten dus weer.

Tussen deze ontwikkelingen door gaan we gewoon ons leventje verder, surfje hier, koffietje daar en Maurice heeft elke dag een hackie sack sessie bij onze hang-out koffie plek Raglan Roast. Het weer is alleen erg wisselvallig, soms heel zomers dan warm en benauwd met veel regen (heeeeeel veel regen) en zoals nu opeens vreselijk koud. Zo koud dat heel Nieuw Zeeland is ondergesneeuwd. Het weer en de locatie van Nieuw Zeeland brengt soms ook minder leuke dingen met zich mee, zoals vorige week de Tsunami in Samoa en Tonga. We wisten van niets en die woensdagochtend was ik gewoon aan het werk, tot er iemand kwam vertellen dat we direct het restaurant moesten verlaten en naar hoger gelegen delen van Raglan moesten. De tsunami zou Nieuw Zeeland bereiken!!! Lichte paniek, maar eigenlijk gewoon voorzichtigheid. We zijn geëvacueerd, maar gelukkig niets gebeurd bij ons. We zijn wel richting het strand gegaan om te kijken hoe dat er nou uitziet een tsunami. Best spannend, Maurice had zelfs zijn wetsuit en onze surfboards in de auto gegooid! Maar niets gezien.

Gelukkig maar, een collega van ons is nu met zwangerschapsverlof, maar heeft haar moeder verloren die op vakantie was in Samoa. Verschrikkelijk wat een verdriet en heel raar om iemand die jezelf ook kent in zo'n bizarre situatie overlijdt. Omdat haar lichaam niet goed geïdentificeerd is, kon haar man zijn vrouw niet mee terug naar Nieuw Zeeland nemen. Drama. Het leeft ook op straat, want er is een samenwerkingsverband tussen Nieuw Zeeland, Australië, Tonga en Samoa. Dus veel Samoaanse en Tonganeese leven hier in NZ en hebben allemaal wel iemand verloren. Vreselijke verhalen allemaal. Deze kant van de aardbol is toch wel heel anders wat dat betreft. Geen dijken en iedereen leeft aan het water en aardbevingen zijn heel normaal. Dan leef je echt op een eiland!

Maar buiten dit hebben we ook leuke feestjes en een bezoekje van onze vriendjes Klaas en Merel uit Wellington gehad. Alles bloeit en overal nieuw leven in de vorm van lammetjes, kalfjes en kuikentjes! Dean heeft iets nieuws voor ons huis gekocht waarvan ik zeker weet dat niemand die ik ken dat ooit heeft gezien. We zijn de trotse bezitters van een echte worm-farm!! Ja een heuse wormen boerderij!! Erg hip (of hippies) en heel goed voor de natuur! Onze 3000 (!!!!!!) wormen eten onze bioafval op en maken er compost van. Het goede nieuws is dat er gauw 10.000 van onze nieuwe vriendjes zullen zijn!! Hopelijk kunnen we ze genoeg blijven voeren zodat ze niet in opstand komen.. heb er nu al nachtmerries van!!haha!

Soms is het ook wel heel saai in ons dorpje. Zeker als je 2 weken geen surf hebt en alleen maar regen en wind. Dan kan je niet ff lekker window-shoppen of naar een theater, concert of een kroegje. 4 winkeltjes, 2 barretjes en 1 supermarktje is toch wel alles wat er is. The Simple Life!

Volgende week komen Veronique en Eric en daar kijken we allebei heel erg naar uit. Leuke en vooral low-budget dingen doen!! We hebben een hele leuke villa gevonden die zij samen met andere vriendjes uit Nederland, België en Australië voor 10 dagen zullen huren. Gezellig bbq-en en lekker ergens kunnen hangen. Vakantie in ons eigen dorpje! We zullen wel moeten blijven werken, maar dat is geen probleem. Er is genoeg afleiding buiten de werkuren!! Wieehooo!!

Hopelijk hebben we volgende keer wat meer meegemaakt en kunnen we jullie vertellen of we definitief het land uit moeten of toch mogen blijven.....stay tuned het wordt vervolgd!!

Aroha nui

Klaas en Merel

Wellington duimt!!!!!!!

Opa en Oma

Wij duimen ook voor jullie mee, want nog en (hopelijk) lekkere zomer er achteraan is dan toch wel meegenomen. Ik moet wel zeggen, dat je bij het horen over die tsunamies natuurlijk toch wel even moet zuchten, want dat is niet mis! nog heel veel plezier, ook met Vero en Eric. Groetjes Opa en Oma.

guus

Jojo. Fis te hopen dat jullie mogen blijven. T is misschien the simple life, maar ook the easy life. Iig wat relaxter dan kantoren en dan voor donker (wat nu bijna onmogelijk is) naar de zee racen om nog een nat pak te halen. Alhoewel, gisteren er met roel tot 8 in gelegen en vandaag had ik een workshop in burgers zoo! Dus nog even beestjes gezien! Succes daar en viel spaB volgende week met de luitjes.

annelies

leuk verhaal weer ilse. ik hoop dat jullie nog wat mogen blijven. ook gezellig voor Bart en Iloon en Roel en Esther. dag lieverds

Ilse

Hey hey!!! Ik duim voor jullie hoor, uiteraard gun ik jullie die zomer ook nog... Werkse en geniet er vooral van!
Volgende week ga ik een weekje naar Praag met de kids en daarna lekker herfstvakantie!
Liefs, Ilse

Thierry en Pascale

Sow, dat moet wel ff spannend geweest zijn die Tsu-dinges. Slimme zet om wetsuits en planken mee te nemen... maar die verhalen erna zijn wel triest zeg!
Hier alles nog steeds hetzelfde... Enige nieuwe is dat Pascale op hockey zit en nu in de regen aant trainen is. Koi-tje is lekker gegroeit en doet het goed. Is een week opgevoed door puk, van Maddy en Mike, en dat was errug goed voor hem! Hij is rustiger geworden en bijt veel minder!

Beter dat je nog een zomertje blijft daar, want als je nu naar huis moet, kom je echt in triest weer thuis hoor! Dus wij duimen voor jullie mee....

Groetjes T en P

Lenny en Ivette

He jongens!

We hopen dat jullie mogen blijven, wel vervelend om afhankelijk te zijn van 1 ambtenaar..kan niet goed gaan haha succes ermee, x

thierry en pascale

ook wij duimen voor jullie mee... Vooruit dan maar om daar te blijven dan maar! (want ik 'pis' vind het wel erg lang hoor!) Hier verder alles goed...vandaag s'morgens gemeten 4 graden! brrrrr dus.. Misschien ook wel vernomen maar heb lang weekend in bonaire vertoeft..was erg lekker.. IPB ticket samen met melanie.
dan had'den we afgelopen maandag VCA leidinggevenden examen... en ja thier is geslaagd en ik gezakt! jaa rolsteiger en beitel is niet zo mijn ding... (moet dus boek toch maat eens leren!) Verder alles zijn gangetje hier! Dikke X van ons en poot van Koi

Gertus

aloha luitjes
dat jullie daar willen blijven ??
kunnen wij echt totaal niet begrijpen
heb je verhalen gelezen, maar jullie moeten het dagelijkse leven in dit kikkerlandje dan toch wel heeeel errug missen
en die foto's allemaal even saai en grauw
nee hoor we zijn gewoon stinkend jaloers
helemaal te gek voor jullie
Wat hebben jullie veel gezien en gedaan daar echt super
enne je Bird special voor opie en omie haha
gaan jullie misschien Lenny en Ivette nog zien?
luitjes groeten uit Zwijncity van Gertanus , Jose en Bo
p.s. allen jammer dat er geen vooruitgang zit in het surfen met Maus hihi